woensdag 11 januari 2012

Faillissement: Een eerste inventarisatie (I)

Door de jaren heen is er veel studie (empirisch) verricht naar het fenomeen faillissement. Zonder nu compleet te willen zijn, vallen een aantal punten steeds weer opnieuw op. 

Wij schetsen in de komende blogs een viertal veel voorkomende situaties.

Situatie 1.
De ondernemer heeft een goed idee en wil dat omzetten naar een dienst of product waarbij de verwachting is dat de markt (toekomstige klant) de voordelen ziet en tot aanschaf overgaat. Vanuit die product/dienst kennisgedreven insteek groeit het bedrijf van 1 FTE naar 5 – 10 – 20 FTE en groter. 
Naast de organisatorische veranderingen (denk aan de verschillende afdelingen en wie doet wat wanneer) komen ook de wettelijke en schaalvergrotende aspecten om de hoek kijken die bij een grotere onderneming horen.

Denk aan: 

  • Personeelsbeleid en -voorwaarden 
  • Administratieve verplichtingen en zorgen dat de facturen worden voldaan 
  • Aansturen van afdelingen: inkoop, verkoop, operations, administratie etc. 
  • Het oplossen van issues die met bovengenoemde punten samengaan:
    onverwachte ziekmeldingen
    materiaal wat niet op tijd binnen is, of niet de juiste specificaties heeft.

U ziet het al! 
De ondernemer die goed was om zijn gedachte om te zetten in een product of dienst is meer en meer tijd kwijt met (noodzakelijke) werkzaamheden die er in het prille begin niet, of nauwelijks waren. 
Dit op tijd zien en daarmee op de juiste manier omgaan is cruciaal!

Kortom: een goede ondernemer kent vooral zijn eigen zwakheden en/of aversie tegen bepaalde werkzaamheden die wel moeten gebeuren. 
Heel eenvoudig: schoenmaker blijf bij je leest!


Wilt u meer informatie?
Neem dan telefonisch of via mail contact met ons op.
Adeor Bedrijfsadvies